تهیه کننده فیلم سینمایی «کاغذ خروس نشان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک سینمایی است که باید برای سنین مختلف از خردسال تا کودک و نوجوان تولیدات گوناگون داشته باشند؛ آنچه یک خردسال قرار است در سینما تماشا کند با آنچه یک کودک می بیند و آنچه یک نوجوان انتظار دارد تفاوت هایی از زمین تا آسمان دارند و از این رو ما در وهله اول نیازمند آن هستیم تا تفکیک درست و اساسی میان آثاری که در یک جمله به آن «فیلم های سینمای کودک» می گوییم قائل شویم و مسیر درستی را برای جذب حداکثری آحاد خردسالان، کودکان و نوجوانان در سینما پیدا کنیم.
وی ادامه داد: مسئولان و دست اندرکاران سینمای کودک موظف هستند تا به قشرهای طبقاتی و فرهنگی و سنین مختلف توجه کرده و محصولاتی را ارائه کنند که همه اقشار بتوانند آن را باور کرده و از محصول استقبال کنند. همچنین یکی از مهمترین و کلیدی ترین اتفاقات در تولید فیلم های سینمای کودک توجه همزمان به ۲ مقوله مهم سرگرم سازی و آموزش دادن به کودکان است که این مسأله نیز باید با تدبیر و درایت پیگیری شود.
نیک بین سپس با تأکید بر اینکه سینمای کودک در کشور ما به ویژه در سال های اخیر با بحران های جدی دست به گریبان شده اظهار داشت: این وظیفه مدیران سینمای کشور است که مسیر طی شده طی همه این سال ها را مورد بررسی قرار دهند و به این نتیجه برسند که چه مسائلی باعث می شد تا در دورانی که از آن به عنوان دوران طلایی سینمای کودک یاد می شود مخاطبان اعم از کودکان و بزرگسالان با اشتیاق از آثار سینمای کودک استقبال می کردند اما امروزه بسیاری از فیلم های کودک در گیشه دچار شکست جدی می شوند.
وی افزود: ما باید بتوانیم یک مسیر درست را در سینمای کودک در نظر بگیریم و با قدم گذاشتن در این مسیر اصولی و درست کاری کنیم که در ابتدا زمینه برای اکران حداکثری آثار سینمای کودک در کشور فراهم شود، در گام بعدی آثار ارزشمند برای کودکان تولید گردد و در نهایت فیلم ها آنقدر دارای جذابیت باشند که مردم با جان و دل از آن ها استقبال کنند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «کاکادو» تصریح کرد: یکی از کلبیدی ترین اتفاقات برای رسیدن به این مقوله مهم این است که فیلمسازان سینمای کودک باید به روز باشند!؛ ما لزوماً تنها نمی توانیم مدیران و سیاست گذاران سینمای کشور را مقصر اضمحلال سینمای کودک بدانیم؛ سینماگران هم در این رابطه مقصر هستند چرا که خود را به روز نکرده اند و همچنان با کهنه کلیشه های تکراری سال های دور سینمای کودک مشغول دست و پنجه نرم کردن هستند در صورتی که این کلیشه ها باید از سینمای کودک دور شود.
نیک بین تأکید کرد: یکی از مهمترین عناصری که سینمای کودک به آن نیاز دارد خلاقیت و تکنولوژی قوی است؛ امروزه زمانه ما با زمانه ۳ و ۴ دهه قبل تفاوت های فاحشی کرده و دیگر ما نمی توانیم صرفاً با حضور چند عروسک در فیلم ها کودکان را به سمت سالن های سینما بکشانیم؛ ما نیاز به مکمل هایی داریم تا با استفاده از آن ها آثار سینمای کودک را جذاب کنیم و مخاطبان را از فیلم ها راضی نگه داریم، درست همان اتفاقی که در خارج از ایران رخ می دهد.
این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: نکته دیگر این است که ما نباید از یاد ببریم در دوران طلایی سینمای کودک مدیران سینمایی سینماگران و فیلمسازان را تشویق می کردند که در این گونه سینمایی که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو بود مبادرت به ساخت فیلم کنند و سیاست بسیار خوبی وجود داشت که از فیلم های کودک حمایت می شد اما زمانی که مدیران جدید جایگزین مدیران قبلی شدند سینمای کودک کم کم رنگ باخت و تا به امروز هم نتوانست که احیاء شود از این رو این وظیفه مدیران سینمای کشور است که حمایت های جدی و ویژه تری از سینمای کودک داشته باشند.
ارسال نظر